Kaiser-Wilhelm-Tunnel
Kaiser-Wilhelm-Tunnel
(uit Wikipedia)
Der Kaiser-Wilhelm-Tunnel (auch Cochemer Tunnel genannt) ist ein Eisenbahntunnel auf der Moselstrecke zwischen Ediger-Eller und Cochem. Die westliche Röhre (sog. AKWT = alter Kaiser-Wilhelm-Tunnel) ist 4205 Meter lang und war bis 1988 Deutschlands längster Eisenbahntunnel durch ein natürliches Hindernis. Erbaut wurde er von 1874 bis 1877. Wie andere herausragende Bauwerke wurde er nach dem Deutschen Kaiser Wilhelm I. benannt.
___________________________________________________________
Deze tunnel is lange tijd de langste spoorwegtunnel in Duitsland geweest en er werden verschillende aanpassingen gedaan, o.a. om de ventilatie te verbeteren.
Momenteel wordt naast de oude tunnel die 2 sporen bevat, een tweede koker aangelegd met slechts één spoor. In de oude tunnel zal ook maar één spoor behouden blijven, waardoor het vrije ruimte-profiel vergroot (was beperkt bij de elektrificatiewerken), de ventilatie sterk verbeterd (treinen blazen de lucht in dezelfde richting zoals in de Eurostartunnel) en de bedrijfszekerheid (veiligheid) verhoogd wordt.
zie https://de.wikipedia.org/wiki/Kaiser-Wilhelm-Tunnel
De tunnel komt aan de zuidkant uit in Eller, het spoor gaat dan over een 281 m lange stalen kokerbrug over de Moezel en loopt verder door de 367m lange Petersbergtunnel.
Zie ook:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kaiser-Wilhelm-Tunnel
uit (uit Wikipedia).
Zie https://de.wikipedia.org/wiki/Moselstrecke.
http://www.wikiwand.com/de/Liste_der_Moselbr%C3%BCcken.
http://eisenbahntunnel-portal.de/lb/inhalt/tunnelportale/3010-petersberg.html.
Zie https://de.wikipedia.org/wiki/Moselstrecke.
Adres: | Cochem tot Ediger-Eller |
Mail: | |
Tel: | |
Website: | http://de.wikipedia.org/wiki/Kaiser-Wilhelm-Tunnel |